Hæklemors opskrift på retstrikkede babyfutter

Størrelsen er til 0-3 måneder. Strømpepinde str. 3,5 og et nøgle drops Merino ekstra Fint (eller andet tilsvarende blødt garn til pind 3-4) Strømperne strikkes i retstrik og frem og tilbage på pinden

Der er Copyright på futter lavet efter min opskrift. Du må rigtig gerne lave så mange futter du har lyst til og dele dem ud til højre og venstre, og du må også gerne linke til opskriften. MEN du må ikke sælge eller gengive opskriften til andre og heller ikke sælge de færdige produkter.

 Termer:

Udtagning: tag lænken op imellem to masker og strik en drejet ret.

Dbl indt (dobbelt indtagning): Indtagning ved at tage 1 maske løs af, strik 2 masker ret sammen og trække den løse maske over de to sammenstrikkede.

3 r sm (3 ret sammen): strik tre masker sammen

Opskrift:

Slå 16 masker op og strik ca. 12 cm i retstrik

fut1

Luk maskerne af men bryd ikke garnet

fut2

Langs siden på det retstrikkede stykke tages 30 masker ud

fut3

fut4

Strik 11 pinde retstrik. Det skal nu se sådan her ud

fut5

Bryd garnet (alternativt kan man lade garnet hænge og lave midterstykket med en lille smule restgarn eller starte med den anden ende af garnet.)

Sæt de første 10 masker og de sidste 10 masker på en maskeholder eller strømpepinde

fut6

Nu strikkes der 12 pinde retstrik over de 10 midterste masker (dvs. der kommer til at hænge en garn-ende)

 fut8

Bryd garnet og sæt alle maskerne ind på samme pind

Nu starter man igen fra begyndelse (der hvor der allerede hænger en ende eller den ubrudte snor fra det oprindelige garnnøgle )

Strik 10 masker

tag 7 masker ud langs siden af midterstykket

fut9

strik 10 masker (fra midterstykket).

Gentag videre rundt: dvs. tag 7 masker ud fra den anden siden af midterstykket, strik 10 masker.

Det skal nu se sådan her ud, og man strikker videre frem og tilbage på pinden. 

fut10

 Nu kommer der en pind med udtagning: Strik 17 masker, tag en maske ud, strik 10 masker, tag en maske ud, strik 17 masker (46 masker i alt)

Strik nu 10 pinde retstrik, og arbejdet skal ende således:

fut11  

Nu begynder indtagningerne

Strik 3 masker, dbl indt, strik 11 masker, 3 r sm, strik 6 masker, dbl indt, strik 11 masker, 3 r sm, strik 3 masker

Strik en pind ret over alle masker

Strik 2 masker, dbl indt, strik 9 masker, 3 r sm, strik 4 masker, dbl indt, strik 9 masker, 3 r sm, strik 2 masker

Strik en pind ret over alle masker

Strik 1 maske, dbl indt, strik 7 masker, 3 r sm, strik 2 masker, dbl indt, strik 7 masker, 3 r sm, strik 1 maske

Strik 2 pinde ret over alle masker

Du har nu 22 masker tilbage og det skal se sådan her ud

fut12

Del maskerne på 2 strømpepinde og vend retsiderne imod hinanden.(11 masker på hver pind) Retsiderne er de ”pæne” sider, der hvor der ikke hænger løse ender og hvor udtagningen fra de 30 masker i starten er pænest.

fut13

Nu kan man vælge at afslutte på flere måder

1)   Luk af ved at strikke 2 masker sammen i vrang

2)  Brug maskesting med ret-rille. Se evt. følgende vejledning http://www.paapinden.dk/strikkeguide/sammensyning.php#retrille

Jeg foretrækker selv maskesting men det er jo en smagssags.

Til sidst syes futten sammen med fine sting langs kanten og alle ender hæftets. HUSK at ankelstykket skal bøjes ned, så derfor skal man sy det sammen på den rigtige side.

fut14

VOILA, et stk. babyfut:)

fut15

Afslut gerne med en hæklet kant i kontrastfarve i fastmasker, muslingemønster eller krebsemasker.

480040_10152394671925328_62849315_n

6103_10152378563310328_243359489_n

God arbejdslyst:)

Advertisements

17 thoughts on “Hæklemors opskrift på retstrikkede babyfutter

  1. Jamen, tusind tak! Jeg har lige i formiddag pillet et forsøg op, hvor jeg prøvede at lave netop sådanne futter! Tak for den udførlige billed doku, det gemmer til der igen bliver brug for futter.
    Jeg fandt i øvrigt din fine blog igennem Vaskavulla. Dejligt at opdage en ny perle 😉

  2. Tak for at dele, de er super nemme at strikke, og rigtig fine.
    Det er dejligt der er billeder fra hvert “trin” i opskriften, det gør den let at følge, og jeg var ikke et sekund i tvivl om det jeg nu havde gjort også var rigtig, så mange tak for det.

  3. Hej

    Jeg er lige blevet færdig med mit første par futter, og din opskrift er virkelig nem at følge! 🙂
    Jeg tænker lidt på om du har opskriften en størrelse større?

    Igen, super god opskrift!! 🙂

      • Jeg er også færdig med et par. SÅ god opskrift. Jeg har tilføjet en række med hul mønster til et bånd ende i kandten, så de bæiver på…

        Men en opskrift i større kunne være meget dejligt

      • God ide med hulmønster, har jeg også gjort et par gange. Har også fået lavet opskriften til flere størrelser nu, håber jeg kan nå at få den lagt ind i weekenden. Der er jo ikke meget tid, når hele familien er hjemme;)

  4. Har du fået lavet opskriften i større str.? Det er en virkelig lækker opskrift, men jeg har desværre ikke talent nok til at tænke den større 😉

  5. Pingback: Barselsgave  – Sættekassen